Merenje analitike prodajnog mesta

Šta vam padne na pamet kada čujete reči “podaci” i “analitika”? Da li vam od toga krenu hladni žmarci duž kičme ili se stvori osećaj nervoze? Verovatno niste usamljeni u tome. U ovom postu, ćemo pokriti osnove analitike u prodavnicama i odgovoriti na neka uobičajena pitanja koja se nameću i vama, ali i drugima.

Do kraja ovog teksta, ćete imati bolje razumevanje onoga što je analitika prodaje za prodajno mesto, bez obzira da li je u pitanju prodavnica odeće ili kafić ili hotel i kako da efikasno prikupite podatake, a potom i kako ih možete koristiti za poboljšanje vašeg poslovanja.

Šta je ustvari analitika prodaje?

Analitika prodaje ili ponašanja kupaca u prodavnici je merenje obrazaca ponašanja posetilaca unutar prodajnog mesta sa ciljem da vam pomogne da donesete razumne odluke koje se odnose na vaše poslovanje i marketing prodajnog objekta. Postoji nekoliko internih faktora, kao što su promocije i izbor proizvoda, kao i spoljni faktori poput satnice u toku dana ili dana u nedelji, koji imaju uticaj na to koliko vas posećuju i kako se vaši klijenti ponašaju. Analitika daje menadžerima, vlasnicima prodajnih mesta konkretne podatake, nastale realnim merenjem tako da ne moraju da se oslanjaju na osećaj i intuiciju.

Evo liste najčešće metrike koju vam u prodajnom objektu analitika može pružiti:

  • Dnevni broj posetilaca – broj ljudi koji su ušli u prodajni prostor.
  • Broj novih posetilaca u odnosu na posete starih, već poznatih, klijenata.
  • Vreme zadržavanja tj. vreme trajanja posete – koliko dugo kupci borave kod vas.
  • Konverzije posetilaca – procentualni odnos broja ljudi koji prođu ispred, u odnosu na broj onih koji se odluče za ulazak u objekat.
  • Poseta svedena na doba dana – to je obično grafikon koji vam pokazuje uspone i padove u broju poseta tokom dana.

Kako da prikupite podatke da bi ste mogil da vodte analitiku posetilaca?

Iako je tehnologija dramatično napredovala, trgovci često i dalje koriste “stari način” da dođu do analitike, način koji se koristi decenijama – mašine za fizičko prebrojavanje ljudi. To su često fizičke barijere koje morate proći, poput onih na ulasku u sportske objekte i na perone autobuske stanice. Srećom, sada postoji nekoliko alternativnih tehnologija koje mogu mnogo jednostavnije dati mnogo relevantnije podatke kada je u pitanju analitika prodajnog mesta. Te tehnologije su:

  • Laserski brojači posete – Nisu mnogo pogodniji u odnosu na brojače u vidu fizičke prepreke, ali su diskretniji i klijenti ne moraju ostvariti fizički kontakt sa barijerom da bi ušli u objekat.
  • Video brojači u vidu softvera – Kod njih mogućnosti platforme variraju, ali postoje neki softveri koji čak imaju mogućnost da odrede približnu starosti i da razlikuju pol, pored toga što broje posetioce.
  • Wi-Fi analitika – Specijalizovane bežične pristupne tačke mogu meriti signale koji potiču iz Wi-Fi uređaja kao što su pametni telefoni.

Kako da koristite prikupljene informacije?

Prikupljene analitičke podatke treba da koristite samo ako znate šta vam te informacije govore i kako da ih koristite za poboljšanje vašeg poslovanja. Tradicionalno, analitiku su koristili veliki trgovinski lanci, tj. njihovi marketinški timovi, ali su sada ti podaci postali dostupni i za preduzetnike, ugostitelje i male firme.

Ispod je nekoliko primera kako možete koristiti analitiku u vašem objektu sa ciljem poboljšanja vašeg poslovanja i prodaje:

Testirajte vaše izloge da vidite šta najviše privlači kupce i na šta dobro reaguju. To je naročito dobro ako se nalazite u visokom prometnom tržnom centru ili na prometnoj ulici. Možete meriti stopu konverzije prolaznika i posetiolaca, ukoliko u izlog postavite npr. lutku koja nosi odelo (slučaj A) naspram lutke koja nosi majicu (slučaj B). Ili recimo u slučaju ugostiteljskog objekta ukoliko uporedite konverziju kada u izlogu reklamirate ponudu dnevnih jela u poređenju sa ponudom više menije i sl.

Koristite izmerene rezultate i poređenjem sa istorijskim podacima zaključite koja opcija je povoljnija, i potom optimizujte svoju ponudu u skladu sa rezultatima.

Povećanje vremena zadržavanja u prodajnom objektu. Ovo je slično testiranje poput testiranja ponude u izlogu. Možete eksperimentirati s različitim taktikama da pokušate da povećate vremenski period koji posetioci provode u vašem prodajnom objektu, pod uslovom da znate da će to imati za rezultat da će kupiti više vaših proizvoda ako se duže zadrže.

Kao što možete videti, merenje uspešnosti postaje mnogo lakše kada imate podatke na svojoj strani. Dobra vest je da danas svako može i treba da koristi analitiku. Čak i ako ovog trenutka još uvek niste spremni da se udubite u analitiku, trebalo bi da počnete prikupljanje svih podataka do kojih možete da se dokopate, tako da ćete biti spremni kada god dođe vreme da razmišljate da analitikom prodaje popravite svoje poslovne rezultate.

Pogledajte više o Wi-Fi marketingu ovde.

Comments are closed.